23 feb. 2010

SL: s satsning på växthuseffekten slog fel…

På SL: s hemsida står det att läsa: ”SL ska vara expert på att övergripande planera, beställa och följa upp trafiken, medan trafikentreprenörerna svarar för den detaljerade planeringen, leveransen och mötet med kunden.”

Kul, är det någon byrå som hittat på det där?

Visst har det blivit kallt, men var det någon överraskning? IKEA och andra storföretag köper rapporter från SMHI för att på så vis planera hur stor personal som behövs, för IKEA gäller devisen mycket regn, mer personal.

Men SL? Vi har de bussar vi har, jaha, och plan B? Nej, någon sådan finns inte. Informationen då? Hemsidan låg igår delvis nere pga. överbelastning. Likaså gick det inte att ringa. – Men planeringen då? Var detta helt oväntat? Plan B? Nej, den fanns ju inte.

Men att ordna gratis ringsignaler, bilder och låtar enbart för dig som åker med SL, där finns det resurser. I höstas delades det ut gratis grafikblad av SL: s anställda. Man baxnar.

Att inte ha en beredskapsplan är helt osannolikt, eller hade ledningen hoppats på växthuseffekten?

Benjamin Carter Hett: The Death of Democracy: Hitler’s Rise to Power and the Downfall of the Weimar Republic.

Åren 1932–1933 kollapsade Tysklands första demokrati och en krigshetsande lögnare kom till makten, med de fruktansvärda konsekvenser vi alla...