14 juni 2010

Gärna spårvagn, men inte i Älvsjöskogen

Planeringen av Spårväg Syd i Älvsjöskogen fortsätter. Att Älvsjöskogen i översiktsplanen huvudsakligen ska behållas som grönområde räcker uppenbarligen inte. För vad menas med huvudsakligen? Är detta detsamma som 80 % av skogen, eller kan det betyda 60 %? Ingen vet.

I sitt yttrande över skrivelsen om att göra Älvsjöskogen till naturreservat skriver Stadsbyggnadskontoret i sitt tjänsteutlåtande att det för närvarande inte pågår någon planering för Älvsjöskogen, frånsett att en av de alternativa sträckningarna i SL:s förstudie för Spårväg Syd berör den nordligaste kanten av skogen. Det där känns minst sagt lurigt. Vi som kan vår skog vet att det i realiteten är en mycket stor del av skogen samt många av de äldre husen som gränsar till skogen som är i farozonen.


Skillnaden mellan naturreservat och detaljplan är att det krävs synnerliga skäl för att upphäva naturreservat. Vilket är just därför man skall göra skogen till naturreservat. Men nu är det i första hand alla spårvagnsplaner i skogen som måste skrotas. Detta är något jag kommer att slåss stenhårt för i landstinget.

Benjamin Carter Hett: The Death of Democracy: Hitler’s Rise to Power and the Downfall of the Weimar Republic.

Åren 1932–1933 kollapsade Tysklands första demokrati och en krigshetsande lögnare kom till makten, med de fruktansvärda konsekvenser vi alla...