10 nov. 2009

Beläst, berest, belevrad

Beläst, berest, belevrad var något en gentleman skulle vara skrev Klas Östergren en gång i tiden. Och det har jag försökt att följa.

Jag gillar att resa, det är min och Sarahs främsta hobby. Vi har lastat ryggsäcken och tillbringat våra semestrar i länder som Vietnam, Laos, Kambodja, Taiwan, Kina, Malaysia, Mexico, Peru, Bolivia, Guatemala, Costa Rica för att nämna några. Sedan finns det fina städer på närmare håll som London, Prag, Berlin, Budapest, Köpenhamn och Helsingfors för att nämna några.

Jag har arbetat en hel del med Hälsa, och försöker att leva upp till det genom att röra en del på mig. Jogging och tennis tillhör det som jag sysslar med. Skulle vilja skriva utförsåkning också, men det var tre år sedan.

Sedan så är jag utbildningsfixerad. Jag gillar att lära mig nya saker. Och läser just nu en kurs om Förintelsen på Universitetet. Jag är civilekonom och historiker, men har även läst en hel del statskunskap och hälsopedagogik.

I min yrkesroll har jag bl.a. jobbat med affärsutveckling, konceptutveckling, kategoristyrning, marknadsanalyser, företagsanalyser, förhandlingar och hälsa.

Nu kandiderar jag till landstingsfullmäktige. Jag har tidigare bla. varit Ordförande i Maria-Gamla Stans stadsdelsnämnd.

Vad vill jag?
Förebyggande hälsovård av högsta vikt för mig. För visst är det bättre att vi ser till att barnen rör på sig än att behöva behandla 10-12 åringar mot fetma på sjukhus? Eller att husläkaren kan skriva ut motion på recept istället för att alltid ta till pillerburken? När vi blir sjuka ska vi inte behöva vänta i onödan.

Vi har världens högsta skatt, då har vi också rätt till bra, snabb vård. Jag tänker också arbeta för att landstinget ska ägna sig åt rätt saker. Ta bort onödig byråkrati och dyra ”närakuter” och inför fler husläkare och välfungerande jourmottagningar istället.

Jag jobbar aktivt för ett bevarande av våra gröna kilar.

Christopher McDougall - "Born to run - Jakten på löpningens själ"

  Boken kom ut 2009, och nu har jag äntligen läst den. Alla som springer känner igen sig i att förr eller senare får man ont någonstans....