24 nov. 2009

Hornstulls bibliotek åter hotat

Biblioteket kan komma att krympas med två tredjedelar då man vill ha in en restaurang i lokalen. Detta skulle innebära att bokbeståndet skulle komma att minska med 60 %.

Jag besöker biblioteket minst två gånger i veckan och kan bara konstatera att det är en mycket populär besökspunkt som fyller en behövlig funktion i Hornstull.Blandningen mellan barn, vuxna och de lite äldre är fantastisk.

Förra gången biblioteket var hotat lyckades jag rädda det,(biblioteken låg under Maria-Gamla stans stadsdelsnämnd på den tiden)trots att mina dåvarande alliansvänner villa lägga ned.

Nu är det upp till Kulturnämnden. Jag kan inte tänka mig att vårt fantastiska borgarråd vill minska på kulturen för de boende i Hornstull.

Christopher McDougall - "Born to run - Jakten på löpningens själ"

  Boken kom ut 2009, och nu har jag äntligen läst den. Alla som springer känner igen sig i att förr eller senare får man ont någonstans....