Intelligenta bilar är något som
bilindustrin länge arbetat med att utveckla. Bilar som hjälper föraren att ta
olika beslut finns redan, men bilar som kör själva, hur långt bort i framtiden
är de, och vilken påverkan på vårt samhälle kommer de att få. Detta var den
fråga som intresserat både mig och Per Hallerby. För att söka svaret på frågan
reste vi till Kalifornien. Ett stort tack till Karl Staaffs Fond som gjorde
detta möjligt.
Hos Googles i Palo Alto träffade vi Chris Leger och Cam Crary som båda arbetar med Self-Driving Cars. Google har i flera år kört omkring med sin förarlösa bil för att skaffa sig information. Chris och Cam uppmanade oss att tänka 20 år framåt i tiden. De såg en marknad där mycket kommer att hända, olika områden kommer att smälta ihop. Ingen som bor i en tätort kommer att äga en bil. Allt förändras, tidigare var frihet att äga en bil. För de yngre är idag appen ”What’s Up” frihet.
I Sacramento hade vi nöjet att få träffa den som är ansvarig för trafiken i hela delstaten, Bernard C. Soriano, och hans medarbetare; Greg Larson, Office Chief, Coco Briseno, Division Chief, Brian G. Soublet, Assistant Chief Counsel samt Stephanie Dougherty, Chief Enterprise Planning & Performance Office. De har i uppgift att få fram en anpassad lagstiftning för självgående bilar som skall vara klar redan 2015. Landets övriga delstaterna är mycket intresserade av vad som nu händer i Kalifornien och kommer sannolikt att anpassa sin lagstiftning efter vad man gör här.
Att förarlösa bilar snart är här gör att vi nu snabbt måste ta tag i lagstiftningsbiten i Sverige.



