1 | Unicef Sverige | 670 |
2 | Cancerfonden | 598 |
3 | Läkare utan gränser | 462 |
4 | Rädda barnen | 443 |
5 | SOS Barnbyar | 321 |
6 | Världsnaturfonden WWF | 282 |
7 | Barncancerfonden | 275 |
8 | Hjärt-Lungfonden | 273 |
9 | Svenska Röda Korset | 272 |
10 | Sverige för UNHCR | 245 |
Totalt skänkte allmänheten ca 6,1 miljarder till landets 90-konto organisationer 2014. samma år köpte vi glass och godis för nästan 26 miljarder.
Enligt FRIIs rapport för 2016 var 77% av svenskarna ganska eller mycket positiva till ideella organisationer.
Nästan varannan svensk (46%) har förtroende för att de pengar som skänks når fram till vad de är avsedda för.
55% av svenskarna tror att pengarna som skänks till ideella organisationer gör ganska stor nytta.
Intressanta siffror att tänka på för alla oss som jabbar med insamling. Hur upplevs just vi?