| 1 | Unicef Sverige | 670 |
| 2 | Cancerfonden | 598 |
| 3 | Läkare utan gränser | 462 |
| 4 | Rädda barnen | 443 |
| 5 | SOS Barnbyar | 321 |
| 6 | Världsnaturfonden WWF | 282 |
| 7 | Barncancerfonden | 275 |
| 8 | Hjärt-Lungfonden | 273 |
| 9 | Svenska Röda Korset | 272 |
| 10 | Sverige för UNHCR | 245 |
Totalt skänkte allmänheten ca 6,1 miljarder till landets 90-konto organisationer 2014. samma år köpte vi glass och godis för nästan 26 miljarder.
Enligt FRIIs rapport för 2016 var 77% av svenskarna ganska eller mycket positiva till ideella organisationer.
Nästan varannan svensk (46%) har förtroende för att de pengar som skänks når fram till vad de är avsedda för.
55% av svenskarna tror att pengarna som skänks till ideella organisationer gör ganska stor nytta.
Intressanta siffror att tänka på för alla oss som jabbar med insamling. Hur upplevs just vi?