När man i SvD den 19/8 kan läsa att de vattenflaskor vi dricker kräver mer än 15 000 svenska lastbilstransporter årligen samt att detta genererar ett koldioxidutsläpp på 33 000 ton så undrar man naturligtvis vad vi i Stockholm, med vårt fina vatten kan göra för att för att dra vårt strå till stacken.
En sak som borde ske omedelbart är att staden följer San Fransiscos exempel och slutar med att köpa in buteljerat vatten.
Det märkliga är annars att inget företag hittills insett vilken god marknadsföring man kan få genom att tillhandahålla lite vatten till sina kunder. Både KF och ICA borde om man är seriös i sitt miljötänkande låta allmänheten fylla sina flaskor i butiken.
Även Stockholm Vatten kan på ett enkelt sett marknadsföra ”Stockholm – the Capital of Scandinavia”. Varför inte dela ut gratis vattenflaskor med de båda loggorna till alla turister som anländer staden? Sedan måste man se till att det finns rikligt med ställen runt om i staden där man kan fylla dem. Miljö- samt PR-värdet av detta borde ge ringar på vattnet.
20 aug. 2007
Maggie Strömberg & Torbjörn Nilsson - Högt över havet: så övergav Sverige alliansfriheten
Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson har skrivit mycket ingående bra bok om hur Sverige blev medlemmar i Nato. Firma S & N har gjort et...
-
Beläst, berest, belevrad var något en gentleman skulle vara skrev Klas Östergren en gång i tiden. Och det har jag försökt att följa. Jag gil...
-
Biblioteket kan komma att krympas med två tredjedelar då man vill ha in en restaurang i lokalen. Detta skulle innebära att bokbeståndet skul...
-
Med stöd från Karl Staaffs fond åkte jag och Per Hallerby till Belgiska Ypre för att besöka några av första världskrigets krigsskådeplatse...