9 jan. 2013

Huvuddragen i Stockholms stadsplanemässiga och fysiska utveckling efter 1850


1850-talet kan ses som en vändpunkt i Stockholms stadsbyggnadshistoria, då allt fler kom till insikt att den osunda miljön, med de dåliga sanitära förhållandena måste åtgärdas. År 1862 utnämndes Gillis Bildt till överståthållare i Stockholm. Han hade som mål att omvandla Stockholm till en hälsosammare och bättre fungerande stad. Han såg till att en generalplan utarbetades. 1874 års byggnadsstadga var skräddarsydd för huvudstaden. Bland de viktigaste punkterna för stadens fysiska gestaltning var följande:
·         Gatorna i nya stadsdelar skulle vara minst 18 meter breda.
·         Husen fick inte bli högre än gatans bredd plus 1,5 meter, och aldrig mer än fem våningar.
·         En tredjedel av tomten skulle lämnas obebyggd.  

Redan vid sekelskiftet 1900 insåg man att om Stockholm skulle kunna expandera så måste det ske utanför den nuvarande stadsgränsen. Man hade att välja mellan att lämna det hela åt marknadskrafterna eller att söka ta ett fast grepp om den kommande utbyggnaden. Stockholm expanderade genom att mellan 1913 till 1963 genom att inkorporera bland annat Brännkyrka, Bromma, södra delen av Spånga samt Hässelby villastad samt Skärholmen och Vårberg. Stadens markköp torde sakna motstycke i västvärdens storstäder. Den elektriska spårvagnen kom att få en stor betydelse för den tidiga förortsutbyggnaden. Den första förortsspårvagnen gick till Enskede och öppnades redan år 1909. Bostadsbyggandet i Stockholm under 1940-talets senare del och de första åren av 1950-talet söder om innerstaden innebar att det tillkom en rad av nya stadsdelar, vilka alla hade någon form av centrum, ofta med ett höghus på nio våningar. Bebyggelsen bestod av breddade smalhus, samt punkthus, vilka i regel var omgivna av grönområden. Dessa var förbundna med innerstaden med spårväg, vilka efter hand konverterades till tunnelbana. Dessa var tänkta för ca 10 000 boende. Efter detta förberedde man sig för att gå upp en storleksordning, till så kallade ABC-städer, vilket stod för arbete, bostad och centrum. Vällingby centrum kom att bli den första och följdes därefter av Farsta.    

Ytterstadens utveckling under 1900-talet kan delas upp i sex huvudfaser, alla med olika geografisk utgångspunkt. Den första fasen sträcker sig in på 1930-talet och utgjordes av trädgårdsstädernas tillkomst, vilka Magnus Andersson beskriver utförligt i sin bok "Stockholms Årsringar". Kortfattat kan sägas att dessa kom att byggas efter utländsk förebild. Med stöd av en ny stadsplanelag 1907 avsattes stora arealer för egnahemsbebyggelse. Enskede kom att bli Sveriges första representant för trädgårdsstadsepoken, med dess typiska karaktär av måttlig täthet, låga hus med trädgårdar åt alla håll samt traditionella gaturum. Både husens placering samt utformning var noggrant reglerade. Den största delen av kostnaden kunde lånas i den bildade tomträttskassan. Den andra fasen börjar vid 1930-talets mitt karaktäriseras av de funktionalistiska smalhusen i form av parallella lameller i tre våningar. Dessa områden ligger på innerstadens västra och södra sidor, delvis innanför trädgårdsstäderna. Denna andra fas gick under 1940-talet över i en tredje där smalhusmodellen behålls i princip men utvecklas och kombineras med i första hand punkthus. Dessa förorter återfinns på stadens södra sida. Nu börjar man även anlägga centra för kommersiella och sociala aktiviteter. Den fjärde fasen hör till femtiotalet och utgörs av ”ABC-städerna”. Den femte karaktäriseras av de storskaliga förorter som tillkom under rekordåren 1961 till 1975, dels mellan Mälarhöjden och Vårberg, dels på Järvafältet. 1965 fattade riksdagen beslut om det så kallade miljonprogrammet, målet var att på 10 år bygga en miljon lägenheter. Man känner igen dessa områden på att kranbanorna fick styra produktionsanpassningen. Den sjätte fasen utgörs dels av de sista förorterna på norra Järvafältet, dels Skarpnäcksstaden, vilken präglas av en önskan att distansera sig från rekordårens byggande. 

Den cityombyggnad som ägde rum på 1950- och 1960 talet var en av Europas största och mest radikala. Kring 1950 kunde rivningen av Sergelgatan inte uppskjutas längre med hänsyn till tunnelbanebygget. Under slutet av 1960-talet kom protesterna att bli allt mer häftiga. Engagemanget för miljöfrågor ledde till att satsningen på att anpassa city efter bilismen ifrågasattes. Sextiotalets senare del kom att präglas av två trender. Den ena var de mycket långtgående omvandlingsplaner som stöddes av ledande tekniker och politiker. Den andra var en allt intensivare kritik från miljögrupper, opinionsbildare och debattörer. Ett exempel som kom att väcka stor uppmärksamhet var det Sagerska Huset vid Hamngatan. I yttrandet till City 62 framhöll generalplanberedningen att huset skulle sparas, trots detta arbetade saneringsavdelningen målmedvetet för att det skulle rivas, stadsfullmäktige vilseleddes och sattes för hård tidspress, och huset revs. Slaget om almarna har kommit att betraktas som den avgörande vändpunkten inom cityombyggnaden. De politiska makthavarna fick för första gången slå till reträtt inför protesterna.  

Utvecklingen i Stockholm under slutet av 1900-talet kan sammanfattas med begreppen förtätning, postindustrialism och postmodernism. I innerstaden och dess närområden finns olika slags förtätning, allt från bebyggandet av enstaka tomma tomter till nya stadsdelar, som Södra stationsområdet och Hammarby sjöstad. Det negativa med dessa förtätningar är att de gjorts utan någon övergripande strategi. Orsaken är att det bortsett från Bromma flygfält och Hansta inte finns några sammanhängande markområden kvar. Sedan är det naturligtvis en fråga om ekonomi. Att använda befintlig teknisk infrastruktur samt anläggningar för offentlig och privat service ger en mycket låg extra kostnad. En fördel med denna förtätning är att den gör att områden som utarmats på service på grund av ett minskat befolkningsunderlag nu åter har möjlighet att få den tillbaka. Nackdelen är att många av de boende känt en frustration när deras närmiljö kommit att förändras med minskade grönytor samt friytor.
 

Maggie Strömberg & Torbjörn Nilsson - Högt över havet: så övergav Sverige alliansfriheten

Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson har skrivit mycket ingående bra bok om hur Sverige blev medlemmar i Nato. Firma S & N har gjort et...