25 okt. 2021

En god hälsa är det viktigaste i livet.

 

En god hälsa är det viktigaste i livet. Utan en god hälsa kan vi inte förverkliga våra drömmar. 

Jag vill arbeta för att när vi behöver vården skall den finnas tillgänglig snabbt och effektivt.

Självklart så skall vården vara jämlik, jämställd, och fri från diskriminering av alla slag inklusive åldersdiskriminering.

Att vår hjärtsjukvård fungerar är jag ett levande exempel på. För snart två år sedan fick jag en ny hjärtklaff. Idag är jag frisk.




Några saker i vården som jag särskilt vill sätta ljuset på är:

 Alla skall ha tillgång till en personlig husläkare

-       En husläkare är en läkare som du alltid kan vända dig till och som känner din status över tiden. Många har listat sig på en vårdcentral, men färre har valt en läkare.

 Inför en akutgaranti 

-       Väntetiden på våra akuter är ibland oacceptabelt lång. Vi måste säkerställa tillgången till vårdplatser när akutmottagningen blir överbelastad. 

 Inför en nollvision för förlossningsskador 

-       Förlossningar ska alltid präglas av lugn och trygghet, både för den som föder och de som bistår och för barnet.

 Erbjud årliga hälsokontroller för 65+

-       Genom att upptäcka sjukdomar i tid kan man bättre bota och förebygga.

Christopher McDougall - "Born to run - Jakten på löpningens själ"

  Boken kom ut 2009, och nu har jag äntligen läst den. Alla som springer känner igen sig i att förr eller senare får man ont någonstans....