På regionfullmäktige den 18 juni var det äntligen dags för min interpellation om Region Stockholms insatser för att motverka ungdomars användande av det vita snuset.
Min fråga var vad ansvarigt regionråd avsåg att göra för att öka och sprida kunskapen om det vita snuset och dess hälsoeffekter hos den yngre målgruppen.
Bakgrunden är att ett stort
antal nya nikotinprodukter har tillkommit på marknaden de senaste åren, såsom
e-cigaretter och vitt snus. Användningen av dessa produkter har ökat markant,
inte minst hos våra unga.
Detta trots att det 2022 kom en
18-årsgräns för inköp.
I Centralförbundet för alkohol-
och narkotikaupplysnings (CAN) nationella skolundersökning uppgav i årskurs nio
19 % av flickorna och 17 % av pojkarna att de någon gång provat vitt snus. I
gymnasiet var motsvarande siffror 37 % av flickorna och 31 % av pojkarna.
De flesta uppgav att de varken hade rökt, snusat traditionellt snus eller använt e-cigaretter innan de provade vitt snus.
Produkterna marknadsförs som
ett nytt, fräscht och mindre farligt alternativ där olika smaker tillhandahålls.
Produkten marknadsförs som ett
tobaksfritt alternativ, vilket inte är sant då nikotinet utvinns från
tobaksplantan.
Redan idag så har var femte
flicka i grundskolan testat vitt snus och varningslamporna blinkar för att
denna andel ska öka de kommande åren.
Vi talar om en industri som
omsätter mycket stora pengar och ett allt växande problem bland den yngre
generationen.
Med tanke på det allt ökande
bruket behöver vi vara proaktiva och kommunicera till ungdomar på ungdomars
vis. Elevhälsoportalen, Sluta-röka-linjen, en ny anpassad folder om
e-cigaretter samt information på hemsidan i all ära, men jag tror inte att det
är där ungdomarna befinner sig.
Hur är det med vår synlighet på sociala
medier såsomYoutube, Snapchat och Tiktok?
Vi är inte där.