24 juni 2024

Hur kan vi informera ungdomar om det vita snuset?

På regionfullmäktige den 18 juni var det äntligen dags för min interpellation om Region Stockholms insatser för att motverka ungdomars användande av det vita snuset. 

Min fråga var vad ansvarigt regionråd avsåg att göra för att öka och sprida kunskapen om det vita snuset och dess hälsoeffekter hos den yngre målgruppen.

Bakgrunden är att ett stort antal nya nikotinprodukter har tillkommit på marknaden de senaste åren, såsom e-cigaretter och vitt snus. Användningen av dessa produkter har ökat markant, inte minst hos våra unga.

Detta trots att det 2022 kom en 18-årsgräns för inköp.

I Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings (CAN) nationella skolundersökning uppgav i årskurs nio 19 % av flickorna och 17 % av pojkarna att de någon gång provat vitt snus. I gymnasiet var motsvarande siffror 37 % av flickorna och 31 % av pojkarna.


De flesta uppgav att de varken hade rökt, snusat traditionellt snus eller använt e-cigaretter innan de provade vitt snus.

Produkterna marknadsförs som ett nytt, fräscht och mindre farligt alternativ där olika smaker tillhandahålls.

Produkten marknadsförs som ett tobaksfritt alternativ, vilket inte är sant då nikotinet utvinns från tobaksplantan.

Redan idag så har var femte flicka i grundskolan testat vitt snus och varningslamporna blinkar för att denna andel ska öka de kommande åren.

Vi talar om en industri som omsätter mycket stora pengar och ett allt växande problem bland den yngre generationen.

Med tanke på det allt ökande bruket behöver vi vara proaktiva och kommunicera till ungdomar på ungdomars vis. Elevhälsoportalen, Sluta-röka-linjen, en ny anpassad folder om e-cigaretter samt information på hemsidan i all ära, men jag tror inte att det är där ungdomarna befinner sig.

Hur är det med vår synlighet på sociala medier såsomYoutube, Snapchat och Tiktok?

Vi är inte där.

 

Maggie Strömberg & Torbjörn Nilsson - Högt över havet: så övergav Sverige alliansfriheten

Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson har skrivit mycket ingående bra bok om hur Sverige blev medlemmar i Nato. Firma S & N har gjort et...